Mètode científic
Què és el mètode
científic? Molt fàcil!
El mètode
científic és el procediment que els científics utilitzen per tractar d’explicar
perquè passen les coses. Aquest procediment consta d’uns passos que s’utilitzen
per determinar la solució d’un problema.
1.Plantejament/Identificació
del problema

2. Formulació
d’hipòtesi
Un cop delimitat
el problema, el científic formula alguna suposició que expliqui el fet i que es
pugui comprovar experimentalment a més a més, com que cap investigació no
comença de zero, l’explicació ha de partir dels coneixements que ja tenen.
Aquestes suposicions o conjectures prèvies que encara no estan confirmades
s’anomena hipòtesis.
3. Comprovació
d’hipòtesis
Les hipòtesis es
confirmen o es rebutgen per mitjà d’experiments. Els experiments són
observacions en condicions controlades que es poden reproduir en qualsevol
moment i lloc.
Existeixen
diferents tipus de variables per fer aquests experiments:
Variable
independent ~ Podem
triar-ne qualsevol valor.
Variable
dependent ~ No el
podem triar
Variable
controlada ~ No
canviem el valor
4. Establiments de lleis i teories
Un hipòtesis confirmada s’anomena llei i s’acostuma a expressar en llenguatge matemàtic. Un conjunt de lleis s’inclouen en un sistema coherent de coneixements anomenat teoria.
Aquí podeu veure un vídeo que explica que és i com funciona el mètode científic
Exercici 4:
Pulsacions
4.Una persona té
80 pulsacions per minut. Quant temps dura, en segons, una pulsació?
Hem fet aquest exercici amb la finalitat de saber calcular les nostres pulsacions
Hem fet aquest exercici amb la finalitat de saber calcular les nostres pulsacions
Practica 1
COM ES POT GUANYAR PRECISIÓ EN FER UNA MESURA
-Materials
*Pipeta
*Aigua
-Procediment
1.- Omplir la pipeta
fins a un valor determinat. Deixem caure l'aigua gota a gota i comptem un
nombre determinat de gotes.
2.- Mesurem el volum d'aigua i el dividim pel nombre de gotes per tal de saber el volum d'una gota.
Repetim aquestes operació cinc vegades.
3.- Calculem el valor
mitja per a la mesura i l'expressem acompanyat de l'error comés.
MESURA
|
NOMBRE
|
VOLUM TOTAL
|
VOLUM D'UNA
GOTA.
|
1
|
20
|
1,15
|
0,06
|
2
|
40
|
2,3
|
0,05
|
3
|
60
|
3,1
|
0,05
|
4
|
80
|
4,75
|
0,06
|
5
|
100
|
6,15
|
0,06
|
CONCLUSIONS
Hem arribat a la conclusió de que a cada persona li surt diferent per que nosaltres no som
perfectes i l'instrument de mesura no es perfecte així que val la pena fer
diferents mesures per trobar així la més exacta, quantes més mesures més
exactitud.
LA MITJANA DEL VOLUM
D'UNA GOTA ÉS: 0,05748
Practica 2
LA DENSITAT DE L'AIGUA
Determinar la densitat
de l'aigua es el nostre objectiu.
-MATERIAL
*Matràs erlenmeyer
(121g)
*Pipeta
*Pipetejador
*Vas de precipitació
*Balança
*Aigua
-PASSOS
1.- Pesar els
matrassos erlemmeyer buits.
2.- Cada grup mesura
dos volums d'aigua diferent.
3.- Pesem, cada mostra
amb diferents volums
4.- Apuntar els valors
a la taula
5.- Redactar les
conclusions
-TAULA
MASSA (g)
|
VOLUM (ml)
|
DENSITAT(g/ml)
|
5
|
5
|
1
|
10
|
10
|
1
|
24
|
25
|
0,96
|
28
|
30
|
0,96
|
19
|
20
|
![]() |
228
|
250
|
0,96
|
14
|
15
|
0,91
|
CONCLUSIONS
La densitat es una
propietat independent i no depen de la mesura per que es una quantitat
especifica.
Practica 3
IDENTIFICACIÓ D'UNA SUBSTANCIA A TRAVES DE LA SEVA
DENSITAT
-MATERIAL
*Mel
*Oli
*Colorant
*Alcohol
*Aigua
*Glicerina
*Got de precipitats
*Balança
-OBJECTIU
Identificació
-PROCEDIMENT
*Buscat les diferents
densitats de les distancies a la xarxa.
*Mesurar massa i
volum.
*Calcular la densitat
i posem els resultats en una taula.
SUBSTANCIES
|
DENSITAT A LA
XARXA
|
DENSITAT CALCULADA
|
Aigua
|
1
|
0,93
|
Oli
|
0,9
|
0,88
|
Mel
|
1,4
|
1,48
|
Alcohol
|
0,78
|
![]() |
Glicerina
|
1,26
|
CONCLUSIONS
Hem aprofitat la
propietat de la densitat per identificar les diferents substancies.
Practica 4
Comprovació qualitativa de diferents substancies
Objectiu: comprar
les densitats de diferents substancies entre si de forma qualitat
Materials: pipeta alcohol pipetejador compta gotes
mel oli vas de precipitats cullera
glicerina aigua
colorant
Procedint:
1- posem colorant
taronja a l'aigua. Posem colorant blau al alcohol.
3- observem i
comentem resultats, traiem conclusions.
5_ alcohol
4_ oli
3_ aigua
2_ glicerina
1_ mel
Conclusions:
Hem pogut observar
que les substancies es sobreposen entre si degut a la seva densitat(les més denses abaix i les menys a dalat), ja
que una substancia
de menys densitat no afectarà a una què té més.
Aplicació del Mètode Científic
1.Plantejament/Identificació del problema
Durant les classes d’educació física, fem
molt d’esport i activitat física, i desprès d’aquestes activitats tothom acaba
cansat, tots ens cansem al mateix temps, però qui es recupera abans?
2. Formulació d’hipòtesi
Hem formulat algunes hipòtesis depenent del
que havíem vist en les classes, però sense estudiar les dades.
Les hipòtesis que hem formulat son les
següents:
-Els nois es recuperen abans que les noies
-Si fas esport (o has fet) et recuperes més
ràpid
3. Comprovació d’hipòtesis
El següent pas ha estat
comprovar les nostres hipòtesis mitjançant uns experiments que hem fet a les
hores d’educació física, que consistien en fer exercici durant un cert temps i
desprès prendre les pulsacions, repetint aquest pas cada minut fins que
recuperéssim les nostres pulsacions de repòs que prèviament havíem mesurat, hem
fet aquestes probes durant 3 dies, i desprès, a matemàtiques, hem elaborat unes
taules i uns gràfics per poder comprovar les nostres hipòtesis, aquests han
sigut els resultats dels nostres experiments:
*Els espais en blanc no han estat avaluats
4. Establiments de lleis
i teories
Les nostres hipótesis han estat correctes, ja que l’Eric, el noi del grup, s’ha recuperat molt avans que les noies, també, tenint en compte de que ell ha fet esport (Handbol) durant més temps i es un esport més dur que el que fa l’Ángela (Tennis) i l’Anna que no ha fet molt esport durant la seva etapa escolar, normalment es recupera més lentament.
Però encara no podem
elaborar cap llei ni cap teoría ja que necesitariem més dades per pode
comprobar-ho al 100%
No hay comentarios:
Publicar un comentario