Mètode Científic

Mètode científic
Què és el mètode científic? Molt fàcil!
El mètode científic és el procediment que els científics utilitzen per tractar d’explicar perquè passen les coses. Aquest procediment consta d’uns passos que s’utilitzen per determinar la solució d’un problema.

Els passos son aquests:




1.Plantejament/Identificació del problema
El primer pas és trobar el problema que es vol investigar. L’origen del problema pot ser l’observació de qualsevol fenomen o bé la detecció d’una necessitat.

2. Formulació d’hipòtesi
Un cop delimitat el problema, el científic formula alguna suposició que expliqui el fet i que es pugui comprovar experimentalment a més a més, com que cap investigació no comença de zero, l’explicació ha de partir dels coneixements que ja tenen. Aquestes suposicions o conjectures prèvies que encara no estan confirmades s’anomena hipòtesis.

3. Comprovació d’hipòtesis
Les hipòtesis es confirmen o es rebutgen per mitjà d’experiments. Els experiments són observacions en condicions controlades que es poden reproduir en qualsevol moment i lloc.
Existeixen diferents tipus de variables per fer aquests experiments:
Variable independent ~ Podem triar-ne qualsevol valor.
Variable dependent ~ No el podem triar
Variable controlada ~ No canviem el valor

4. Establiments de lleis i teories 

Un hipòtesis confirmada s’anomena llei i s’acostuma a expressar en llenguatge matemàtic. Un conjunt de lleis s’inclouen en un sistema coherent de coneixements anomenat teoria.



Aquí podeu veure un vídeo que explica que és i com funciona el mètode científic




Exercici 4: Pulsacions

4.Una persona té 80 pulsacions per minut. Quant temps dura, en segons, una pulsació?

Hem fet aquest exercici amb la finalitat de saber calcular les nostres pulsacions

  •        1,3 s
  •        0,75 s 





Practiques de laboratori

Practica 1



COM ES POT GUANYAR PRECISIÓ EN FER UNA MESURA


-Materials

*Pipeta
*Aigua

-Procediment

1.- Omplir la pipeta fins a un valor determinat. Deixem caure l'aigua gota a gota i comptem un nombre determinat de gotes.
2.- Mesurem el volum d'aigua i el dividim pel nombre de gotes per tal de saber el volum d'una gota. Repetim aquestes operació cinc vegades.
3.- Calculem el valor mitja per a la mesura i l'expressem acompanyat de l'error comés.

MESURA
NOMBRE
VOLUM TOTAL
VOLUM D'UNA GOTA.
1
20
1,15
0,06
2
40
2,3
0,05
3
60
3,1
0,05
4
80
4,75
0,06
5
100
6,15
0,06

CONCLUSIONS


Hem arribat a la conclusió de que a cada persona li surt diferent per que nosaltres no som perfectes i l'instrument de mesura no es perfecte així que val la pena fer diferents mesures per trobar així la més exacta, quantes més mesures més exactitud.

LA MITJANA DEL VOLUM D'UNA GOTA ÉS: 0,05748

Practica 2

LA DENSITAT DE L'AIGUA


Determinar la densitat de l'aigua es el nostre objectiu.

-MATERIAL

*Matràs erlenmeyer (121g)
*Pipeta
*Pipetejador
*Vas de precipitació
*Balança
*Aigua

-PASSOS

1.- Pesar els matrassos erlemmeyer buits.
2.- Cada grup mesura dos volums d'aigua diferent.
3.- Pesem, cada mostra amb diferents volums
4.- Apuntar els valors a la taula
5.- Redactar les conclusions

-TAULA

MASSA (g)
VOLUM (ml)
DENSITAT(g/ml)
5
5
1
10
10
1
24
25
0,96
28
30
0,96
19
20
0,93
228
250
0,96

14
15
0,91


CONCLUSIONS

La densitat es una propietat independent i no depen de la mesura per que es una quantitat especifica.


Practica 3


IDENTIFICACIÓ D'UNA SUBSTANCIA A TRAVES DE LA SEVA DENSITAT



-MATERIAL

*Mel
*Oli
*Colorant
*Alcohol
*Aigua
*Glicerina
*Got de precipitats
*Balança

-OBJECTIU

Identificació

-PROCEDIMENT

*Buscat les diferents densitats de les distancies a la xarxa.
*Mesurar massa i volum.
*Calcular la densitat i posem els resultats en una taula.

SUBSTANCIES
DENSITAT A LA XARXA
DENSITAT CALCULADA
Aigua
1
0,93
Oli
0,9
0,88
Mel
1,4
1,48
Alcohol
0,78
0,7
Glicerina
1,26


CONCLUSIONS


Hem aprofitat la propietat de la densitat per identificar les diferents substancies.



Practica 4
Comprovació qualitativa de diferents substancies

Objectiu:  comprar les densitats de diferents substancies entre si de forma qualitat

Materials:   pipeta      alcohol      pipetejador        compta gotes
                   mel          oli         vas de precipitats       cullera
                  glicerina   aigua      colorant

Procedint:

1- posem colorant taronja a l'aigua. Posem colorant blau al alcohol.
2- posar materials substancies a la proveta segons l'ordre de densitat decreixent.
3- observem i comentem resultats, traiem conclusions.

5_ alcohol
4_ oli
3_ aigua
2_ glicerina
1_ mel





Conclusions:
Hem pogut observar que les substancies es sobreposen entre si degut a la seva densitat(les més denses abaix i les menys a dalat), ja

que una substancia de menys densitat no afectarà a una què té més.












Aplicació del Mètode Científic

1.Plantejament/Identificació del problema
Durant les classes d’educació física, fem molt d’esport i activitat física, i desprès d’aquestes activitats tothom acaba cansat, tots ens cansem al mateix temps, però qui es recupera abans?

2. Formulació d’hipòtesi
Hem formulat algunes hipòtesis depenent del que havíem vist en les classes, però sense estudiar les dades.
Les hipòtesis que hem formulat son les següents:
-Els nois es recuperen abans que les noies
-Si fas esport (o has fet) et recuperes més ràpid

3. Comprovació d’hipòtesis
El següent pas ha estat comprovar les nostres hipòtesis mitjançant uns experiments que hem fet a les hores d’educació física, que consistien en fer exercici durant un cert temps i desprès prendre les pulsacions, repetint aquest pas cada minut fins que recuperéssim les nostres pulsacions de repòs que prèviament havíem mesurat, hem fet aquestes probes durant 3 dies, i desprès, a matemàtiques, hem elaborat unes taules i uns gràfics per poder comprovar les nostres hipòtesis, aquests han sigut els resultats dels nostres experiments:



































*Els espais en blanc no han estat avaluats

4. Establiments de lleis i teories 

Les nostres hipótesis han estat correctes, ja que l’Eric, el noi del grup, s’ha recuperat molt avans que les noies, també, tenint en compte de que ell ha fet esport (Handbol) durant més temps i es un esport més dur que el que fa l’Ángela (Tennis) i l’Anna que no ha fet molt esport durant la seva etapa escolar, normalment es recupera més lentament.
Però encara no podem elaborar cap llei ni cap teoría ja que necesitariem més dades per pode comprobar-ho al 100%



No hay comentarios:

Publicar un comentario